-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:39026 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

بعضي ميگويند اختلاف حضرت علي7 با عمر بر سر وضو و نحوه انجام آن به وجود آمد، آيا آيهاي در اين مورد وجود دارد؟

ابتدا شايسته است به اين جهت اشاره شود كه علّت اصلي اختلاف بين حضرت علي7 و عمر دربارة خلافت و جانشيني پيامبر اكرم6 بود عُمر و همفكران او، مدّعي بودند كه پيامبر6 براي خود جانشين تعيين نكرده وامر خلافت را به عهدة خود مردم گذاشته است; از اين رو، درمكاني به نام سقيفه براي ابوبكر بيعت گرفتند، ليكن حضرت علي7 به استناد ادلّه فراواني، مُدّعي بود كه پيامبر اكرم6 مرا به عنوان جانشين خود مُعيّن كرده است و نخستن روزي كه دعوت خود را به صورت آشكار به سران بني هاشم ابلاغ نمود تا لحظة مرگ، موضوع ولايت و جانشيني حضرت علي7 پس از خود را، به مردم گوشزد ميفرمود.

افزون بر اصول، در فروع و از جمله وضو نيز اختلافاتي وجود داشت. در مورد وضو و اختلافي كه در اينباره، بين عمر و حضرت علي7 پيش آمد، نسبت به مسح پا بود، از روايات رسيده از ائمه اطهار: استفاده ميشود كه عُمر، مسح بر روي كفش را كافي ميدانست و در زمان خلافت او و عثمان، بعضي در حال اختيار هم، بر روي كفش مسح ميكردند. حضرت علي7 با اين عمل مخالف بود; زيبنده است دو نمونه از روايات در اينباره بيان شود:

1. زراره از امام باقر7 نقل كرده كه آن حضرت فرمود: عمر بن خطاب اصحاب رسول خدا را جمع كرد و در ميان آنها، علي7 بود; سپس آنها را مورد خطاب قرار داد و گفت: نظر شما در مورد مسح پا بر روي كفش چيست؟ مغيرة شعبه بلند شد و گفت: من ديدم رسول خدا6 بر روي كفش مسح نمود، حضرت علي7 فرمود: پيش از نزول آية وضو يا پس از آن؟ مغيره گفت: نميدانم، حضرت فرمود: قرآن مسح بر روي پا را واجب دانسته است: وَامْسَحُواْ بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَي الْكَعْبَيْن;(مائده،6) قسمتي از سر و پاها را تا مفصل، ]برآمدگي پشت پا[ مسح كنيد. آيه به طور صريح ميفرمايد: پاها را مسح كنيد; بديهي است مسح بر روي كفش كردن مصداق مسح پا نيست; از اين رو، همة فقهاي شيعه اجماع دارند بر اين كه در حال اختيار، جايز نيست كسي مسح بر روي كفش كند.

2. وقتي علي7 به خلافت رسيد، در جمع مردم خطبهاي ايراد نموده فرمود: پيش از من كساني كه بر مردم حكومت كردند، اعمالي انجام دادند كه بر خلاف عمل رسول خدا6 بود; سپس حضرت چند نمونه از آن اعمال را بيان كرد; يكي از آنها، مسح برخفين ]كفش[ بود و فرمود: من آن را حرام ميكنم.(وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي;، ج 1، ص 322.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.